Creatief en oplossingsgericht coachen bij weerbaarheid, faalangst, seksualiteit, rouw, pesten en opkomen voor jezelf.

Seksuele weerbaarheid

Hoe geef ik duidelijk mijn grenzen aan? Wat mag en kan wel en wat niet? Hoe ga ik om met social media? Hoe leer ik een vriend of vriendin kennen? Hoe maak ik een afspraakje? Waar ligt mijn grens? Wat vind ik fijn en wat voelt niet goed en wil ik niet? Wat is seks eigenlijk, welke woorden gebruik ik, wat wil ik leren en hoe kom ik voor mezelf, maar ook voor anderen op als er iets gebeurt of dreigt te gebeuren wat niet prettig is? Wat is verkering? wat is verliefdheid? Hoor ik dan alles te doen wat de ander wil? Ik wil niemand kwesten, maar hoe kom ik toch voor mezelf op? Wat is een geslachtsziekte, welke zijn er allemaal, hoe loop ik een geslachtsziekte op? Kan ik zwanger worden als ik een condoom gebruik? Welke voorbehoedsmiddelen zijn er allemaal en hoe werken ze? Is het verstandig om online afspraakjes te maken met vreemden?

Deze en nog veel meer vragen en onderwerpen komen aan bod tijdens de de jongens en de meidengroep seksuele weerbaarheid. Grenzen te respecteren van de ander. En te voorkomen dat er grensoverschrijdend seksueel gedrag plaatsvindt. Deze counseling methode bestaat uit veel oefenen, maar ook veel creatieve werkvormen en kan zowel in groepsverband als individueel worden gegeven.
Ook voor kinderen op de basisschool valt hier veel winst te behalen. Want mocht je denken: mijn kind is daar niet mee bezig.....dan zou je het wel eens mis kunnen hebben. De seksuele ontwikkeling van een kind begint al in de zeer vroege kinderleeftijd, vanaf een jaar of 2. In de groepen 6, 7 en 8 van het basisonderwijs is het heel verstandig om met seksuele weerbaarheid te beginnen. Er komt enorm veel af op kinderen die voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaan!
Op de basisschool wordt vaak gebruik gemaakt van het digitale lesprogramma: "Kriebels in je buik" Vanuit de Oppepper beschik ik over deze digitale methode en kan ik deze methode zowel in de klas, in de groep als individueel inzetten.
Deze methode is ook uitermate geschikt voor jongeren en jongvolwassenen met LVB (Licht verstandelijke beperking)

Goed om te weten: kinderen of jongvolwassenen met nare seksuele ervaringen of seksueel misbruikte kinderen/volwassenen raad ik aan eerst overleg te plegen met de huisarts en eventueel hulp te zoeken die hierin gespecialiseerd is. Deze methodiek richt zich met name op preventie en is daarom minder/niet geschikt voor deze doelgroep.




Een voorbeeld

Jasper zit in het 2e jaar van het praktijkonderwijs. Hij is 15 jaar en doet altijd goed zijn best op school. Hij is erg betrokken, is geïnteresseerd in wat er om hem heen gebeurt, heeft een goede algemene kennis en helpt graag anderen. Een sociale, goedlachse jongen. Jasper heeft LVB. En een licht verstandelijke beperking. Waar een gemiddeld mens een IQ van rond de 100 heeft, ligt dat van Jasper een stukje lager. 65. Sociaal emotioneel ligt dat op een leeftijd van ongeveer een 10 jarige.
Dat hindert helemaal niets! Want Jasper is Jasper. Hij is alleen wat trager van begrip en sommige woorden begrijpt hij niet zo goed. Zoals hij zelf zegt.
Jasper doet mee aan de 'Make a Move' training die bij hem op school wordt gegeven. Samen met een 6 tal klasgenoten, allemaal jongens, maken we er wat moois van. We kijken filmpjes (over grenzen enzo), we oefenen met stellingen en algemene kennis, we bekijken voorbehoedsmiddelen en proberen ze uit en we praten over social media. 'Dat is oppassen geblazen!' Roept Jasper.
Jasper weet er alles van. Hij vertelt de jongens wat ze wel en niet moeten doen en waar ze mee moeten uitkijken. Dat is mooi, zo'n co-trainer!
Want Jasper blijkt ervaringsdeskundig te zijn. Hij vertelt tijdens de training over zijn ervaring. Hij had via Social media een afspraakje gemaakt met een meisje van zijn leeftijd. Ze zouden elkaar ontmoeten bij het park. Hij op de scooter, zij op de fiets. En dan zouden ze wel zien wat er gebeurde, of er een klik was en of ze misschien wel seks zouden hebben. Spannend hoor, zo'n afspraak!

Jasper stapt op zijn scooter en rijdt weg, naar zijn afspraak. Niemand weet er van, alleen hij. Je bent ook wel gek natuurlijk als je iemand hierover iets zou zeggen.
Eenmaal aangekomen op plaats van bestemming, parkeert hij zijn scooter en kijkt hij om zich heen. Geen meisje te zien nog. Misschien is ze wat later.
Wel staat er een man, met een pet op, een beetje naar de grond te turen. Het duurt eventjes, voordat de man op Jasper afloopt en zegt: 'Jij moet vast Jasper zijn'..................................